سلاطین عرفان

ناسیونالیسم،Nationalism
امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403



در اين وبلاگ
در كل اينترنت

ناسیونالیسم،Nationalism

تعریف ناسیونالیسم (ملی گرایی)

 

 «ملی گرایی» و «ناسیونالیسم» دو واژه ای هستند که به نظر می‌رسد هم معنا باشند. مترجمان، معمولاً ناسیونالیسم را به ملی گرایی ترجمه کرده اند؛ همچنان که واژه "Nation " که ناسیونالیسم از آن مشتق شده است، در فارسی به «ملت» ترجمه شده و ملی گرایی از آن مشتق شده است. پس نخست باید دید که این واژه، چه معنایی دارد. از این رو، نخست معنای لغوی ملت را بررسی می‌کنیم و آن گاه، به بیان معنای اصطلاحی آن می‌پردازیم.

Definition of Nationalism

 

 "Nationalism" and "nationalist" are two words that seem to have the same meaning. Translators have often translated nationalism into nationalism; Just as the word "Nation" from which nationalism is derived, is translated into Persian as "nation" and nationalism is derived from it. So first we have to see what this word means. Hence, we first examine the literal meaning of the nation and then, to express its idiomatic meaning.

علت اشتراک در یک یا چند عامل از عوامل نژاد، سرزمین، زبان، فرهنگ و تاریخ، عقاید و جهان بینی و یا به علت داشتن نهادهای سیاسی مشترک و حکومت واحد، به هم پیوند خورده و هویت مشترک دارند». [۱] 

گفتنی است که اشکال‌های فراوانی بر هریک از عوامل نام برده در تعریف، وارد شده است که در جای خود، به بیان آنها خواهیم پرداخت و ما فعلا این تعریف را براساس دیدگاه ملی گرایان بیان کرده ایم. 

تعریف ناسیونالیسم یا ملی گرایی [۲] 

اگرچه تعریف دقیق ناسیونالیسم، کمی دشوار به نظر می‌رسد، ولی از بررسی تعریف‌های ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت که ناسیونالیسم عبارت است از: «احساس وابستگی عمیق به ملتی خاص [۳] و وفاداری مطلق به آن؛ به گونه ای که این وابستگی، بر هر چیز دیگر مقدم می‌شود». [۴] 

این احساس، بسته به شدت و ضعفی که می‌تواند داشته باشد، ویژگی‌هایی در پی دارد [۵] که 

مهم ترین آنها عبارتند از: 

۱. تفاخر به دستاوردها، شخصیت‌ها و قهرمانان تاریخی آن ملت، تا جایی که بسیاری از این موارد با تحریف تاریخ، برای بزرگ نمایی افتخارها همراه است؛ مانند ستایش از پادشاهان ستمگری که به علت جنگ‌ها و کشور گشایی ها، قدرتی را برای آن ملت به دست آورده اند. 

۲. اعتقاد به برتری آن ملت بر دیگر ملت‌ها که نقطه تلاقی ملی گرایی با نژادپرستی شمرده می‌شود و از آن، به «ملی گرایی قومی» تعبیر می‌شود. نمونه بارز آن، ناسیونالیست‌های افراطی در ایتالیا، آلمان و حتی در امریکا هستند. 

۳. کوشش برای احیا و حفظ مظاهر باستانی و نمادین آن ملت، اگر چه خرافی و غیرعاقلانه باشند که به آن، «ملی گرایی فرهنگی» گفته می‌شود؛ مانند دفاع ملی گرایان از سنت‌های خرافی، مانند چهارشنبه سوری، که زیان آن برای جامعه مشهود است و هرسال، بسیاری از جوانان و نوجوانان، سلامتی خود را به خاطر آن از دست می‌دهند. 

۴. تقدس نمادهای ملی، مانند پرچم ملی و سرود ملی. محقق مسلمان پاکستانی، دکتر علی محمد نقوی، از این نمادها با عنوان «بت‌های جاهلیت عصر جدید» نام می‌برد. [۶] 

۵. اعتقاد به اینکه هر سرزمین، مال ملت آن است و ملت‌های دیگر، در آن هیچ گونه حقی ندارند. این عقیده، منشأ گرایش ملت‌ها به استقلال و تجزیه طلبی است. بنابر همین اصل، گروهی از ملی گرایان، حمله مسلمانان عرب به ایران، در صدر اسلام و تغییر آیین و فرهنگ ایرانیان را محکوم کرده و از آن به عنوان جنایت و فاجعه نام می‌برند. [۷] 

۶. اعتقاد به اینکه سرچشمه هرگونه قدرت و اختیار سیاسی، ملت است و در نتیجه، روی گرداندن از هر قدرت دیگر که به روی گردانی از قدرت الهی و اثبات قدرت بشری می‌انجامد. بنابر همین اصل، ملی گرایان اصرار خود بر جدایی دین از سیاست را توجیه می‌کنند. از شعارهای مهم ملی گرایان مصر 

این بود: «الدین للّه و الوطن للجمیع؛یعنی دین امری است مربوط به خدا (یعنی مربوط به اعمال شخصی و عبادی) و وطن مربوط به اجتماع (زندگی اجتماعی سیاسی) است» که این، منعکس کننده اندیشه سکولاریسم [۸] است. 

۷. دفاع بی چون و چرا از سرزمین و هم میهنان خویش تا پای جان و مخالفت با هر آنچه قدرت ملی را تهدید کند [۹] (چه بر حق باشد و چه نباشد). ازاین رو، شعار ملی گرایان این است که همیشه حق با هم میهن تو است. [۱۰] تا جایی که برخی ملی گرایان، از کسانی که برخلاف مصالح و منافع ملی عمل کرده اند، به این بهانه که از ملیت ما هستند، دفاع می‌کنند که البته این مطالب، تناقض در گفتار آنان را آشکار می‌سازد.

----------

[۱]: ۱۸. گروهی نیز ملت را تنها به جمعیت یک پارچه تحت نهاد سیاسی واحد حکومت واحد معنا کرده اند که این نیز نتیجه بی توجهی به ملیت‌های طبیعی است. 

[۲]: ۱۹. در عربی، قومیت ترجمه شده است (عبدالوهاب کیالی، موسوعة السیاسة، بیروت، المؤسسة العربیه للدراسات و النشر، چ۲، ۱۳۶۹، ج ۴، ص ۸۳۱). اگرچه کاربرد واژه قومیت، سابقه بیشتری دارد. در قرن ششم هجری، ابویحیی بن مسعده در نامه ای که در رد علی بن غرسیه نوشت، این کلمه را به کار برده است. (عبدالسلام هارون، نوادر المخطوطات، مصر، شرکة مکتبه و مطبعة مصطفی البابی الحلبی و اولاد، چ ۲، ۱۳۹۲ه. ق، ج ۲، ص ۲۷۷). 

 

[۳]: ۲۰. گروهی نیز به نوعی آگاهی جمعی یا آگاهی ملی؛ یعنی آگاهی به تعلق به ملت خاص تعبیر کرده اند. توافق و تزاحم منافع ملی و مصالح اسلامی، صص ۵ و ۶؛ اصول روابط بین الملل، صص ۵۵ و ۵۶. 

[۴]: ۲۱. نک: درآمدی بر ایدئولوژی‌های سیاسی، ص ۲۹۰؛ یان مکنزی و دیگران، مقدمه ای بر ایدئولوژی سیاسی، ترجمه: م قائد، تهران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای، چ ۱، ۱۳۷۵، ص ۲۱۵؛ بهاءالدین پازارگاد، مکتب‌های سیاسی، انتشارات اقبال، بی تا، ص ۱۹۵. 

[۵]: ۲۲. نک: درآمدی بر ایدئولوژی‌های سیاسی، صص ۲۸۶ ۲۹۴؛ فرهنگ اصطلاحات روابط بین الملل، ص ۲۱۶؛ فرد هالیدی، ملی گرایی، ترجمه: احمد علیخانی، صص ۲۳ و ۲۴؛ ناسیونالیسم، حاکمیت ملی و استقلال، ص ۸۳. 

 

 

[۶]: ۲۳. علی محمد نقوی، اسلام و ملی گرایی یا ناسیونالیسم از دیدگاه اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۰، صص ۵۵ و ۵۶. 

[۷]: ۲۴. خدمات متقابل اسلام و ایران، صص ۱۹ و ۲۰. 

 

[۱]: ۲۵. (Secularism) یعنی دنیا پرستی یا اعتقاد به اصالت امور دنیوی، که شامل رد مذهب نیز می‌شود. مکتب‌های سیاسی، ص ۱۰۶. 

[۸]: ۲۶. اسلام و ملی گرایی یا ناسیونالیسم از دیدگاه اسلام، صص ۵۳ و ۵۴. 

 

[۹]: ۲۷. در این باره، این جمله بنیتو موسولینی جالب توجه است: «اسطوره ما ملت است. اسطوره ما عظمت ملت است و ما همه چیز را در خدمت این اسطوره، این مجد و عظمت، که امیدواریم به آن، جامه عمل بپوشانیم، خواهیم گذاشت» مقدمه ای بر ایدئولوژی‌های سیاسی، ص ۲۱۴.

 

[۱۰]: ۲۸. هانس کوهن در این باره می‌گوید: «ناسیونالیسم آن گاه اصیل است که هیچ عامل دیگری در راه وفاداری انسان به میهن حائل نگردد» اسلام و ملی گرایی یا ناسیونالیسم از دیدگاه اسلام، ص ۵۵۱.

 

The reason for subscribing in one or more factors of race, land, language, culture and history, beliefs and worldviews, or due to the joint political institutions and the unit government, have joined and jointly. " [1] It is worth noting that many forms on each of the names of the name in the definition have entered, in our place, we will pay, and we have already expressed this definition based on the nationalist views. The definition of nationalism or nationalism [2] Although the precise definition of nationalism is a bit difficult, but the study of the defined definitions can be concluded that nationalism is "the feeling of deep dependence on a particular nation [3] and absolute loyalty to it; In such a way that this dependence is foreigner on everything else. " [4] This feeling, depending on the severity and weakness that can have, features itself [5], the most important of them: 1. The falsehood of the achievements, the characters and historical heroes of that nation, as far as many of these cases, is associated with the history of history, for the great view of honors; Like praising, the oppressed kings, which have been gaining power for that nation for the wars and the country. 2. Belief in the superiority of that nation on other nations, which is a point of citizenship of the nationalism, and is considered to be "ethnic nationalism". Its sample is the extremist nationalists in Italy, Germany and even in the United States. 3. An attempt to resume and maintain the ancient manner and symbolic of that nation, although there is a quarrel and non-citizens who are called "cultural nationalism"; Like nationalist defense, the suit of suituals, such as Wednesday, Syria, whose loss is evident for the community, and many young people and teens lose their health because of it. 4. The sanctity of national symbols, such as national flag and national anthem. The Pakistani Muslim researcher, Dr. Ali Mohammad Khorai, called these symbols titled "Beth Baqlit of the New Age." [6] 5. Believing that every land is the property of its nation, and other nations, there are no rights right. This belief is the origin of the nature of the nations to independence and decomposition. According to the principle, a group of nationalists, the Arab attack on Iran's Muslim invasion, is condemned to the Islamic religion and the change in the religion and culture of the Iranians and named it as crime and disaster. [7] 6. Belief that the source of any political power and authority is the nation, and thus, it takes control of any other power that leads to the rotation of the divine power and prove to human rights. Accordingly, the nationalists justify their insistence on the separation of religion from politics. From the important slogans of Egyptian nationalists, "Al-Din al-Badh and the way of al-La'in, the religion of religion is related to God (that is, regardless of personal and eight-deadly) and the homeland of social (political social life), which reflects the idea of secularism [8]. 7. The unhappy defense of the land and his dosers to the leg and opposition to whatever threatens national power [9] (what is right and not). Hence, the multiculturalist slogan is that it's always right to your homeland. [10] As far as some nationalists, they defend those who are contrary to national materials and interests, to defend this excuse that we are of the subject of the subject of the subject of the apparentness. ---------- [1]: 18. A group also has the nation to only the population of a single-state political unit, which is also the result of neglecting natural nationalities. [2]: 19. In Arabic, ethnicity is translated (Abdul Wawa Kylie, Baser, Al-Mu'ar al-Arabih Lord and Linjuh, and 2, 1989, c 4, p. 831). Although the application of the term "ethnicity" has more history. In the sixth century AH, Abu Hayen Ben, the Karja, used the word in a letter that he wrote in the purpose of referring to Ali Ben. (Abdul Salam Haroun, Nazid al-Whamathown, Egypt, a wrapping part of Mustafa Al-Babbi and the Ovad, 2, 1392. AH, C 2, p. 277). [3]: 20. A group also a kind of collective awareness or national awareness; That is, awareness of the particular nation has been interpreted. Agree and the duties of national interests and Islamic materials, pp 5, and 6; Principles of International Relations, Pages 55 and 56. [4]: 21. Terms: Income on political ideology, p. 290; Yan McCenzi and others, an introduction to political ideology, translation: Tehran, Tehran, Research Center, Planning and Planning, 1, 1996, p. 215; Bahá'eeddin Pazargad, political school, Iqbal Publishing, Bi, and p. 195. [5]: 22. Terms: Income on political ideology, Pages 286 294; Culture of International Terminal, P. 216; Individual Holiday, Nationalism, Translation: Ahmad Ali Khani, Pages 23 and 24; Nationalism, national sovereignty and independence, p. 83. [6]: 23. Ali Mohammad Khorai, Islam and Nationalism, or Nationalism of Islam, Tehran, the Office of Islamic Publication, 1960, Pages 55 and 56. [7]: 24. Mutual services of Islam and Iran, pp. 19 and 20. [1]: 25. (Secularism) means worldly or belief in the originality of the worldly condensation, which includes religion. Political schools, p. 106. [8]: 26. Islam and nationalism or nationalism from the viewpoint of Islam, ppm 53 and 54. [9]: 27. In this regard, this is the strong Benito Mussolini: "Our myth is nation. Our myth is the great senation of the nation, and we will give everything in the service of this myth, this is the mainstream, which we hope to do, we will put a lot of work, "Introduction to political ideology, p. 214. [10]: 28. "Indianism is sometimes the key to another, which does not prevent the human rights loyal to the homeland," Hanshan Cohen said, "Islam and nationalism or nationalism of Islam, p. 551," Hans said Co., in the case of the human rights loyalty.

دسته بندي: مذهبی,مهدویت,اسلام شناسی,نقد و بررسی ادیان و ائیین های نو ظهور,

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش