دلیل عقلی بر نجات، A rational reason to salvation
در اعصار و قرون، حقایقی گوناگون دارند، پس ادیانی گوناگون نیز خواهند داشت، ولی اگر اثبات شود که انسان دارای فطرت الهی ثابتی است که در طول اعصار و قرون و در اقلیمهای مختلف تغییری نخواهد کرد، بر این
تقسیم ادیان به ابتدایی و پیشرفته و یا تقسیم آن به ادیان مرده و ادیان زنده؛
تقسیم بر اساس آموزهها به الهی و غیر الهی و یا وحیانی و غیر وحیانی، توحیدی و غیر توحیدی؛
گاهی ادیان را بر اساس شخصیتها مورد تقسیم قرار داده اند؛ مثل ادیان ابراهیمی؛ و غیر ابراهیمی البته برخی ادیان را بر اساس مناطق مختلف جغرافیایی به ادیان شرقی و غربی تقسیم نمودند؛
برخی نظیر میرچاالیاده دین را به دین مقدس و غیر مقدس تقسیم کرده است. البته این تقسیم جدیدی نیست؛ زیرا پیش از الیاده آقای دورکیم فرانسوی نیز سرشت دین را به نمودهای مقدس
و غیر مقدس تفسیر کرده بود. [۱۴]
برخی دیگر متأسفانه ادیان را بر حسب نژاد مثل سامی و غیر سامی یا آریایی و غیر آریایی و... تقسیم نمودند.
بدتر از آن، ادیان بر حسب پیروان آن به رنگهای سفید، سیاه، سرخ و زرد تقسیم شدند که مورد اخیراین بدترین نوع تقسیمی است که در حوزه مطالعات بین الادیانی طرح شد یا وجود دارد. دسته بندیهای دیگری نیز در منابع دین شناسی وجود دارد. [۱۵]
به نظر نگارنده بهترین تقسیم در این باره تقسیم ادیان به ابراهیمی و غیر ابراهیمی است. گرچه برخی معتقدند این تقسیم دارای اشکالاتی است نظیر این که این ابراهیمی بودن یا نبودن گرچه ملاک و معیاری روشن برای سه دین اسلام، یهودیت و مسیحیت است، ولی سایر ادیان هیچ تصوری از آن ندارند. و یا این که این تقسیم به گونه ای است که مورخ از بی طرفی خارج میشود؛ [۱۶] اما آنچه میتوان گفت این است که اگر هر یک از تقسیمات را به عنوان مقسم قرار دهیم از سوی مخالفان مورد نقد و اشکال قرار میگیرد؛ مثلاً برخی مدعی اند تقسیم ادیان به توحیدی و غیر توحیدی، درست نیست. زیرا هیچ دینی در بخش غیر توحیدی قرار نمی گیرد
و همة ادیان به یک اعتبار، توحیدی هستند. چون هر دینی به هر حال یک مرکز ساحت قدسی دارد که دینداران آن دین به آن اعتقاد دارند و این ساحت قدسی به حکم فطرت جز یک ساحت واحد نمی تواند باشد. [۱۷] لذا به نظر میرسد تقسیم مورد نظر ما از اشکالات کمتری برخوردار باشد به علاوه ما برای پیگیری بحثهای خود در آینده ناچاریم یک تقسیم را بپذیریم. لذا ادیان را تقسیم میکنیم به ادیان ابراهیمی که شامل یهودیت، مسیحیت و اسلام و فرقههای درونی آنها است و ادیان غیر ابراهیمی که شامل سایر ادیان مذکور میباشند.
یادآوری
تعبیر ادیان، تسامحی و بنابر روش متداول علم دین شناسی است، وگرنه از نظر قرآن و اسلام، دین یکی است که در طول تاریخ به تناسب نیاز بشر و اقتضای زمان در چهره شریعتها ظهور پیدا کرده است. آن دین واحد که براساس فطرت انسانی است، همان اسلام است. بنابراین، مراد از ادیان، شریعتها است، منتهی نه فقط شریعتهای ابراهیمی، بلکه همة ادیان، چه ابراهیمی و توحیدی و چه غیرابراهیمی و غیرتوحیدی. همچنین مراد از ادیان، معنای عام آن است که شامل ادیان غیر الهی مانند مکاتب بشری نیز میشود. [۱۸]
پس بررسی مبانی مشترک نجات بخشی به گسترة جهان انسانی برمی گردد؛ چه انسانهای پیش از اسلام و چه پس از اسلام و چه انسانهای ساکن در سرزمینهای عربی و اسلامی و چه انسانهای ساکن در باختر و خاور.
عقیدة ظهور موعود و منجی در تاریخ ادیان، برخاسته از ضرورت نجات خواهی بوده است. بنابراین، شایسته است تا پیش از طرح آموزههای موعود و منجی شناسی ادیان، اندکی درباره نجات سخن گفته شود و درباره انتظار به فرجام نیک و نجات در ادیان مهم بحث شود تا روشن شود که اصل نجات خواهی و انتظار رهایی، یک اصل و امید مشترک همه ادیان بوده است. این نوشتار براساس تقسیم ادیان به ابراهیمی و غیر ابراهیمی، ایدة نجات بخشی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.
----------
[۱]: ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۵، ص۳۴۰ و ۳۳۹.
[۲]: جان هیک، نمونههایی از تعریف دین را که در گرایشهای مختلف ارائه شده آورده است. بن گرید: کتاب فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالکی، صص۱۶ ۱۵.
[۳]: جوادی آملی، عبدالله، دین شناسی، ص۲۷.
[۴]: جوادی آملی، عبدالله، انتظار بشر از دین.
[۵]: جمعی از نویسندگان، معارف اسلامی ۲، ص۲۷.
[۶]: مقاتلی نظیر لهوف سید بن طاووس، مقتل خوارزمی و ….
[۷]: حمد/ آیه ۴.
[۸]: زمر/ آیه ۱۱.
[۹]: انفال/ آیه ۳۹.
[۱۰]: کافرون/ آیه ۶.
[۱۱]: آل عمران/ آیه ۱۹.
[۱۲]: کافرون / آیه ۶.
[۱۳]: توفیقی، حسین، ادیان بزرگ، ص۴.
[۱۴]: قائمی نیا، علیرضا، درآمدی بر منشأ دین، ص۱۱۶.
[۱۵]: سلیمانی اردستانی، عبدالحیم، سیری در ادیان زنده جهان، ص۲۸۲۳، توفیقی حسین، ادیان بزرگ، ص ۸ ۶، جوادی آملی، انتظار بشر از دین، ص۲۴.
[۱۶]: سلیمانی اردستانی، پیشین، ص۲۷.
[۱۷]: مجله هفت آسمان، شماره ۱۸، مصاحبه با آقای
دکتر فتح الله مجتبایی، ص۲۰.
[۱۸]: مشروح تقسیمات، ادیان و مذاهب. ر. ک: سلیمانی اردستانی، سیری در ادیان، ص ۲۸.
In ages and ages, they have different truths, so they will have different religions, but if it is proved that man has a fixed divine nature that will not change over ages and centuries and in different climates, then
Divide religions into primitive and advanced religions or divide them into dead religions and living religions;
Divided according to the teachings into divine and non-divine or revelatory and non-revelatory, monotheistic and non-monotheistic;
Religions are sometimes divided according to personality; Like the Abrahamic religions; And non-Abrahamic, of course, divided some religions into Eastern and Western religions based on different geographical areas;
Some, such as Mirchaliadeh, have divided religion into sacred and unholy. Of course, this is not a new division; Because before Mr. Iliad, the Frenchman Durkheim also described the nature of religion as sacred
And had interpreted the unholy. [14]
Others, unfortunately, divided religions according to race, such as Semitic and non-Semitic, or Aryan and non-Aryan, and so on.
Worse, religions were divided into white, black, red, and yellow according to their followers, the latter being the worst kind of division that has been or is being proposed in the field of interfaith studies. There are other categories in theological sources. [15]
According to the author, the best division in this regard is the division of religions into Abrahamic and non-Abrahamic. Although some believe that this division has its drawbacks, such as whether it is Abrahamic or not, although it is a clear criterion for the three religions of Islam, Judaism and Christianity, other religions have no idea about it. Or that this division is such that the historian emerges from neutrality; [16] But what can be said is that if we divide each of the divisions as a divisor, it will be criticized and criticized by the opposition; For example, some claim that the division of religions into monotheistic and non-monotheistic is not correct. Because no religion is in the non-monotheistic part
And all religions are monotheistic in one sense. Because every religion, in any case, has a center of the sacred realm that the believers of that religion believe in, and this sacred realm, by its nature, can not be but a single realm. [17] Therefore, it seems that the division we are considering has less problems. In addition, we have to accept a division in order to pursue our discussions in the future. Therefore, we divide the religions into Abrahamic religions which include Judaism, Christianity and Islam and their internal sects and non-Abrahamic religions which include other mentioned religions.
Reminder
The interpretation of religions is tolerant and according to the common method of theology, otherwise, according to the Qur'an and Islam, religion is one that has appeared in the face of Shari'a throughout history in accordance with human needs and the requirements of the time. The only religion based on human nature is Islam. Religions, then, refer to the Shari'a, leading not only to the Abrahamic Shari'a, but to all religions, whether Abrahamic and monotheistic, or non-Abrahamic and non-monotheistic. Religions also have a general meaning, which includes non-divine religions such as human schools. [18]
So the study of the common principles of salvation goes back to the extent of the human world; Whether pre-Islamic or post-Islamic people, or people living in Arab and Islamic lands, or people living in the West and East.
The idea of the appearance of the promised and the savior in the history of religions has arisen from the necessity of salvation. Therefore, it is worthwhile to talk a little about salvation before discussing the promised teachings and savior of religions, and to discuss the expectation of a good end and salvation in important religions to make it clear that the principle of salvation and the expectation of deliverance are a common principle and hope. It has been all religions. This article will discuss the idea of salvation based on the division of religions into Abrahamic and non-Abrahamic.
----------
[1]: Ibn Manzur, Muhammad ibn Makram, Language of the Arabs, vol. 5, pp. 340 and 339.
[2] John Hick cites examples of the definition of religion in various contexts. Ben Grade: Philosophy of Religion, translated by Behzad Saleki, pp. 16:15.
[3]: Javadi Amoli, Abdullah, Theology, p. 27.
[4]: Javadi Amoli, Abdullah, Human Expectation from Religion.
[5]: A group of authors, Islamic Education 2, p. 27.
[6]: Fighters such as Lohoff Sayyid Ibn Tawus, the murder of Kharazmi and….
[7]: Hamad / verse 4.
[8]: زمر / آیه ۱۱.
[9]: Anfal / verse 39.
[10]: Infidelity / verse 6.
[11]: Al-Imran / verse 19.
[12]: Infidelity / verse 6.
[13]: Tawfiqi, Hussein, The Great Religions, p.
[14]: Ghaemi Nia, Alireza, Introduction to the Origin of Religion, p. 116.
[15]: Soleimani Ardestani, Abdolhaim, A Look at the Living Religions of the World, p. 2823, Tawfiqi Hussein, The Great Religions, p. 8 6, Javadi Amoli, Man's Expectation of Religion, p. 24.
[16]: Soleimani Ardestani, the former, p. 27.
[17]: Haft Aseman Magazine, No. 18, interview with Mr.
Dr. Fathollah Mojtabaei, p. 20.
[18]: Detailed divisions, religions and sects. ر. K: Soleimani Ardestani, A Look at Religions, p. 28.